آنچه از سنگ مرمر باید بدانیم؟




سنگ مرمر از ریشه یونانی گرفته شده و به معنی درخشان و با نام تجاری انیکس شناخته می‌شود، سنگ مرمر، نوعی سنگ آهکی است. قابلیت صیقل پذیری این سنگ‌ها بسیار بالاست و تا حد جلای آیینه‌ای قابل صیقل می‌باشند. این سنگ‌ها دارای کانی‌ها و رنگ‌های مختلفی می‌باشند و خصوصیات اصلی آن‌ها شامل رنگ زیبا و جلای خوب می‌باشد. سنگ های مرمر چندین دهه است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از سنگ‌ها به‌طور ویژه در دکوراسیون، پله‌ها، نمای داخلی، ستون و کف کاربرد دارند. سنگ‌های مرمر به‌عنوان مواد اولیه منحصر به فرد، در تزئین ساختمان‌های بزرگ و مجسمه‌ها به کار می‌روند. در ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر به دلیل افزایش روزافزون صنایع مختلف، سنگ‌های تزئینی و قیمتی، پاسخگوی نیازها نبوده است. هم اکنون بسیاری از خدمات کف سابی برای این نوع سنگ انجام می گردد. سنگ مرمر در واقع نوعی سنگ آهک است که به رنگ‏های گوناگون یافت می‏شود. مرمر سفید از زمان‏های گذشته در ساختمان سازی کاربرد داشته است. مصری‏ها و یونانی‏ها از این سنگ برای ساختن معابد خود استفاده می‏کردند. این سنگ معمولا در برابر گرما، سرما و باران مقاوم است.

نحوه تشکیل سنگ مرمر:

وقتی سنگ آهک در اعماق زمین به مدت طولانی تحت حرارت و فشار زیاد قرار می‏گیرد، دگرگون شده و به سنگ مرمر تبدیل می‏شود. ماده اصلی سازنده سنگ مرمر، کربنات کلسیم است. برخی از انواع سنگ مرمر دارای 99 درصد کربنات کلسیم‏اند. وجود املاح آلومینیم و منیزیم در سنگ مرمر باعث تنوع رنگ در آن می‏شود. معمولا مرمر خالص کاملاً سفید رنگ است.

برای تهیه سنگ مرمر، ابتدا صخره‏های مرمری را توسط ماشین آلات مخصوص به قطعات بزرگ تقسیم می‏کنند. سپس این قطعات را به کارگاه‏های مخصوص برش سنگ منتقل می‏کنند و آن ها را در اندازه‏های دلخواه و مناسب برش می‏دهند. پس از مرحله برش، سنگ مرمر را با دستگاه‏های مخصوص صیقل می‏دهند تا سطحی صاف و هموار پیدا کنند. به این ترتیب سنگ مرمر، آماده استفاده می‏شود. کشور ایران و ایتالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ مرمر در جهان به حساب می آیند. مرغوب‏ترین سنگ‏های مرمر جهان نیز در همین دو کشور تولید می‏شوند.

سنگ مرمر به دلیل زیبایی خاصی که دارد، همواره در مجسمه‏سازی، کارهای ساختمانی و تزیینی مورد استفاده قرار گرفته است. هنرمندان برجسته‏ای چون «میکل آنژ» و «لئوناردو داوینچی» در بسیاری از آثار خود از سنگ مرمر استفاده کرده‏اند.

خصوصیات برجسته‌ی مرمر:

سختی سنگ‌های مرمر ۳ الی ۴ می‌باشد. البته ناگفته نماند مرمرهایی که از کوارتز تشکیل شده باشند نسبت به مرمرهای کلسیتی سختی بالاتری دارند.

از سنگ مرمر اغلب به علت وجود نمایی تازه و پاک در  عین کاربردی و زیبا بودن، برای روکش دیوارهای سرویس بهداشتی، کف‌پوش و پیشخوان‌ها استفاده می شود. مرمر در مقایسه با دیگر کفپوش‌ها، سخت‌تر است و برای افرادی که بچه یا حیوان خانگی دارند؛ می تواند مناسب باشد. دقت داشته باشید که تنها سالی یک بار، مرمر را رخنه گیری کنید تا آسیب نبیند.

مزایا و معایب سنگ مرمر:

-مقاومت این سنگ در برابر هوازدگی،گازها وبارانهای اسیدی کم است .به همین جهت این سنگ را در نمای داخلی ساختمانها به کار میبرند.

–تخلخل کم سنگ مرمر

–زیبایی و تنوع رنگ بسیار زیاد بخصوص در ایران

–سایش پذیر بودن و داشتن جلای مناسب(در مراحل پرداخت سنگ)

– مناسب جهت کار در نمای داخلی و مجسمه سازی و آثار هنری

– سنگ مرمر در خاصیتی با سنگ تراورتن مشترک است. امروز استفاده از طرح های بوک مچ (Book Match) در کف لابی، بدنه و قسمت های مهم ساختمان توسط مرمر و تراورتن بسیار رایج است و صد البته زیبا و چشم‌نواز. نقش های روی سنگ های تراورتن چنانچه موقع برش به‌صورت سر هم حفظ شود و بعد از ساب و فرآوری در جهت مشخص کنار هم قرار گیرد می‌تواند طرح های بسیار زیبا و متنوعی را که هر کدام همانند یک نقاشی بسیار هنرمندانه است، به نمایش بگذارد.

– ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺮﻣﺮ در ﻣﻘﺎﺑﻞ رﻃﻮﺑﺖ، آﻟﻮدﮔﻲ ﻫﻮا و ﮔﺎزﻫﺎی ﺳﻮﻟﻔﻮر ﻛﻢ اﺳﺖ، ﻟﺬا ﺟﻬﺖ ﻧﻤﺎ ﺳﺎزی ﺧﺎرج ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن در ﺷﻬﺮﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﻫﻮای آﻟﻮده ‫ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻴﺴﺖ.

پراکندگی مرمر در ایران:

عمدتاً در نوار دگرگونه محور سنندج – سیرجان گسترش داشته و بیشترین تمرکز آنها در نیریز قروه، ازنا، الیگودرز و جنوب استان کرمان (فاریاب – ارزوئیه) در بخش های شمال باختری، میانی و جنوب خاوری این نوار دگرگونه می باشد.

نظر خود را در مورد این مطلب ثبت کنید

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
ایمیل
نظر شما
=
5
+
6